Изкушенията на мозъчната атака
При различните ескейп игри на хората много допада това, че всичко се случва на живо. През цялото време екипът е в мозъчна атака да открива следи, да решава загадки, да преодолява препятствия, да предугажда капани, да реди пъзели от правилни решения.
Така състезателите в много популярните напоследък и у нас игри с бягства, се консултират помежду си, дискутират какъв е верният ход, рискуват, вземат решения и продължават към следващото предизвикателство. При това са потопени сред напълно автентична обстановка, съобразно сюжета - с декори, звук, визуални ефекти и изненади.
Екшънът е пълен - все едно са герои във филм, но без да знаят сценария и на всичко трябва да реагират в момента, и на място. Самите сценарии са в безкрайни варианти - от настоящето или от миналото, или от бъдещето; криминални, приключенски, "шерлокхомски". Това предизвика изключително силен интерес към разнообразните ескейп рум игри и той постоянно нараства.
Забавлението е далеч по-вълнуващо от компютърните игри. При перипетиите в адреналиновите ескейп игри състезателите не общуват, седнали на стола, с електронни картини и с хора, с които не се познават, и даже не знаят как изглеждат. Тук те участват със съотборниците си напълно реално в действието - и с тяло, и с ум.
И все пак има нещо общо между отделните игри с бягство. Основният принцип е, че екип от двама до 6 човека е затворен в една стая и разполага с един час да намери как да избяга от нея. Макар че и тук може да има разнообразие - някъде например времето е повече от час.
Освен че са изключително много - от легенди, митове, книги, филми - сюжетите в отделните игри периодично се сменят. Това дава възможност дори на едно и също място отборът да се връща и да изживява съвсем различни екшъни. Така на практика забавлението наистина е безкрайно.
Ескейп игрите с различна трудност и тип въздействие
В различните ескейп игри има различни степени на трудност и вид въздействие върху играчите, като те са насочени съответно към дадени възрастови групи.
В ескейп играта "Египет" в петзвездния хотел Лъки Банско например е акцентирано и на занимателния момент в "разходката" из загадъчния и мистериозен свят на фараоните. По този начин тя е подходяща и за деца над 6 години, разбира се, заедно с възрастни.
За ескейп играта "Хакер" в Лъки Банско пък в отбора на възрастните могат да се включат и деца над 8 години.
По принцип сред игрите има и "тийнейджърски" - с тематика, подбрана специално за младежи. Случва се в някои игри да засилват или да намаляват трудността, като водещ мотив е успеваемостта на участниците.
Общо взето стремежът е игрите да не са нито много лесни, нито пък прекалено трудни. Има също така и ескейп игри, в сюжетите на които са вмъкнати и "страшнички" елементи, и затова участниците трябва да са над 14-годишни.
Тук веднага трябва да се каже, че всичко е просто игра за забавление, съобразено с различните вкусове. Основното са загадките и решенията им, затова ескейп стаите с игри се наричат още стаи със загадки, стаи пъзели и други подобни.
Ако все пак някой поиска да излезе преди края на регламентираното за ескейп играта време, той ще може да го направи веднага. Просто техническият екип на играта, който следи на камери ставащото в стаята, ще му отвори на момента.
Това обаче по-скоро е възможност, на практика перипетиите силно увличат отбора и всички се включват ентусиазирано, с хъс. Освен от сюжета и загадките, увлекателният момент идва от различните свои качества, които участниците активират - логическа мисъл, въображение, наблюдателност, бърза реакция.
И най-вече умение за работа в екип - общото, споделено участие в екшъна го прави още по-интересен с често изненадващите реакции на различните ескейп играчи.
Какво се случва в ескейп игрите
Приключенията от сюжета във всяка ескейп игра са търговска тайна - участниците подписват документ за конфиденциалност.
Ескейп стаите обаче тръгнат по света още преди десетина години, а от 5-6 са сред водещите в развлекателните игри. Така че са известни някои принципни положения.
В игрите с бягство основните моменти са два - логика и действеност. Някъде може да се акцентира на едното, другаде - на второто, може и двете да са равнопоставени елементи в сюжета. Загадките са така "подредени", че да не може някоя да се пропусне - трябва да се решат в определена последователност.
Не се изискват някакви професионални познания в дадена област. Ако е необходима някаква информация, тя е оставена в стаята на ескейп играта и трябва да се намери. Освен това техническият екип, който наблюдава отбора на камери, може да подскаже.
Като подсказване често се използват звуци, миризми или светлини - играчите трябва да съобразят с какво са свързани и към какво ги отвеждат, което да им свърши работа в конкретната ситуация.
В много случаи в играта се включва задача, която специално изисква екипност - например едни играчи да насочват други в някаква дейност, или състезателите да са взаимно зависими един от друг в определена ситуация.
Откриването на скрити следи и предмети, които насочват какво трябва да се прави, е също често използван модел. Тук има многобройни варианти, включително скритото да се окаже най-очевидното, но отборът да не го забелязва, защото е съсредоточен да търси нещо по-сложно укрито. Предметите може и да са свързани, като събирането им в едно цяло да даде своеобразна "карта" за решението на загадка.
Друг често срещан детайл са скритите врати, които се отварят, ако правилно се изпълнят определени действия. Популярно е и разчитането на подсказващи символи, като например цифри да съответстват на букви или обратно за получаването на код, необходим за следващата загадка.
Пълно разтоварване от всекидневието
За играта в стаите със загадки не са необходими определени познания или умения; има силен приключенски момент и се ангажира интелектът на участниците.
Самите загадки са разнообразни и интригуващи, изискват наблюдателност, съобразителност, комбинативно мислене. Откриват се следи и предмети, разшифроват се кодове и съобщения, разгадават се мистерии, тълкува се значението на светлинни и звукови сигнали. Интригата е силна и завладяваща, играчите са постоянно "на тръни" в надпреварването с времето.
До последния момент те са устремени към успеха, водени от надеждата да стигнат до правилното решение. А то не е от най-лесните - често има и различни усложняващи подсюжетни линии, които поставят на изпитание логическото и комбинативно мислене.
В световен мащаб около 30 на сто от отборите успяват да намерят изхода в регламентираното време, което прави всяка победа още по-ценна.
Ескейп игрите са забавен и успешен начин хората да разпуснат от натовареното всекидневие, наситено с многобройни ангажименти и задачи. Приключенията доста реалистично и вълнуващо пренасят отборите в различни епохи и светове, предлагайки им силни емоции.
Всичко това прави ескейп игрите привлекателни и забавни за всички - от различни възрастови групи, професии, социални групи.
Роля за популярността на стаите с ескейп игри играе и това, че хората като че ли започват да се пренасищат от дигиталния свят. Или поне той стана толкова рутинен и обсебващ, че всяко различно ново забавление предизвиква силен интерес.
Отборите могат да бъдат съставени от семейства, от приятелски компании, от колеги. Необходимият отборен дух в стаите пъзели се използва от много компании като начин за неформално сплотяване на екипа.
Освен това, поставени в напрегната ситуация, някои от хората могат да проявят непознати досега на работата им качества, които в последствие да бъдат използвани.
Но най-вече ескейп игрите са вълнуващо забавление и пълно разпускане от всекидневието.