Three orange dots increasing in size from left to right

Игри на ума - как се появяват Ескейп стаите

Игри на ума - как се появяват Ескейп стаите

Историята на стаите със загадки също крие загадка

Днес разнообразните игри в ескейп стаи са сред най-актуалните и масови в развлекателния бизнес. Хиляди и хиляди ескейп стаи по цял свят, които периодично се обновяват с различни сюжети, правят се и нови.

В края на 2015-а  по света е имало близо 3000 стаи, като от тогава насам се увеличават лавинообразно. По това време те започват да се появяват и в България, като миналата година у нас стаите вече са били близо 100.

За логическите игри в ескейп стаи има и специализирани сайтове за класации, защото игрите в тези стаи със загадки са като мания. Даже се организират фестивали и риалити със стотици хиляди зрители.

На този фон е интересно, че появата на стаите със загадки е... загадка. Дори специалистите не са единодушни - дали първоначалните  игри в ескейп стаи са създадени в САЩ,  или в Япония.

Различни версии за появата на ескейп стаите  

Едната версия е, че ескейп стаите се зараждат през 2006 година в Силиконовата долина. Създали ги студенти програмисти, които се сетили, че могат да използват видео игрите  "в жив вариант", което ще е по-вълнуващ екшан. За основа ползвали сюжети на Агата Кристи.

Две години по-късно в Япония била създадена нарочна компания "Игра за бягство", която бързо се разраснала в цяла Азия и даже навлязла в Щатите. Друга версия твърди, че първите игри в ескейп стаи са създадени в Япония през 2007 година, като ги измислила издателска компания,  достатъчно богата на литературни сюжети.

Така или иначе, логическите игри в ескейп стаи бързо завладяват света. Принципът им е отбор от двама до шест играчи да бъде заключен в една стая и да има 60 минути да намери начин да излезе. През този един час играчите заедно ще търсят следи, ще преодоляват препятствия, ще решават загадки, докато подредят пъзела от верни решения и излязат, или не успеят.

Снимка от стая Хакер | Escapebansko

Ескейп стаите - и екшън, и мозъчна атака

Според специалистите една от основните причини ескейп стаите бързо да станат много популярни е, че в тях има приключение, екшън, и едновременно с това се предизвиква интелекта.

При разнообразните игри в ескейп стаи играчите от отбора трябва заедно да извършат поредица реални действия. В някои от тях те са взаимно зависими в съвсем прекия смисъл - например някой със завързани очи да бъде насочван от другите, или от изпълнението на задачата му да зависи какво ще правят останалите и т.н.  

Пъзелът от следи и загадки пък предизвиква отбора за мозъчни атаки за всяко правилно решение. Може да му се наложи да се справя с логически решения, езиковедски, математически и т.н.

Тук трябва да се каже, че за решенията не се налагат специализирани познания, както и при препятствията не трябват сила или специални умения.  Изисква се наблюдателност, логическо мислене, бързи реакции при изненадите и дух за работа в екип.

Бизнесът бързо разбира, че разнообразните игри в ескейп стаи могат да се използват за тиймбилдинг - членовете на екипите да се сближат в неформална напрегната игрова ситуация.

Нещо повече - в такива нерутинни напрегнати ситуации членовете на екипа често проявяват неподозирани качества, които могат да се използват и на работа. Така огромни като числен състав компании с офиси по цял свят стават "абонати" за различните игри в ескейп стаи.

Разбира се, самите игри в ескейп стаи са много занимателни и привличат отбори, съставени по най-различен начин - семейства, роднини, приятели, младежи и възрастни. Така участниците са от най-различни обществени групи,  професии, възрасти.

Технически екипи на ескейп стаи коментират, че някои по-емоционални играчи на моменти се вживяват съвсем на сериозно, но това после усилва занимателния момент - когато отборът започне да си спомня и коментира реакциите в екипа- доста смях пада!

Безкрайното забавление с игри в ескейп стаи

Разнообразието на игри в ескейп стаи е толкова голямо, че на практика е безкрайно. Още повече, че всяка стая след време въвежда нов сюжет. Сюжетите се развиват не само на база романи, но и на филми, легенди, митове, електронни игри.

Те могат да са приключенски, криминални, детективски и от най-различни епохи - далечно или близко минало, настояще, бъдеще. Характерно за ескейп стаите е, че според сюжета се пресъздава съвсем автентична обстановка, която се подсилва с аудио визуални ефекти, ангажират се всички сетива.

Снимка на отбор Unicorn Doughnuts | Escapebansko

Загадките в ескейп стаите

Самите загадки могат да са свързани с предмети и движение, с цветове, светлина, да са електронни и т.н. - изненадите са многобройни. Връзката между тях може да е линейна - решението на една задава условието на следващата.

При успоредната връзка решението на различни загадки разкриват части от условията и решението на възловата. Най-често срещаният вариант е линейна връзка с елементи на успоредна.

Така пъзелите биват физически - свързани с действия, и мисловни - решаване на логически задачи. Първият вид е свързан например с намиране на предмети на неочаквани или труднодостъпни места. Отключването на ключалки и катинари е доста разпространено, а изненадите са многобройни - например отключване с почукване.

Загадката може да е съобщение чрез код, да е скрита в текст, в който трябва "да се хване" пасаж, свързан с темата на стаята, съобщение, което "проговаря" на ултравиолетова светлина и много други.

Макар и игра, ескейп стаите не са много лесни - успеваемостта на отборите в различните стаи пъзели варира от 30 до 50 %. Има възможност техническият екип на стаята, който на камери постоянно наблюдава играчите, в даден момент да подскаже, но това не е принцип.

Обикновено отборите, увлечени в играта, до последния момент се борят за победа. Изключително рядко се случва някой да се откаже предварително. Тогава техническият екип му отваря стаята, а отборът решава дали да продължи.

Ескейп стаите "Хакер" и "Египет" - хит в Банско през зимата

Ескейп стаите Хакер и Египет още от първия си сезон станаха хит в международно известния курорт Банско. Двете стаи отвориха врати през януари 2017 година в луксозния хотел Лъки Банско и веднага привлякоха многобройни посетители - семейства, младежи, по-възрастни компании.

Снимка на отбор DoD SHLII | Escapebansko

Стаите работят от януари до март и тази зима бяха постоянно ангажирани. Особеното при тях е, че са подходящи и за по-малки деца, придружавани, разбира се, от възрастни. Отборите и в двете стаи са от двама до шест човека, като шестият участва безплатно.

Стая “Египет” е направена така, че да е интересна и за деца от 6 до 12-годишна възраст, с което е първата у нас с такава насоченост. Малките се включват в отбори с родителите или с близки, а на изхода ги чака нова изненада - за тях има награда. Стаята "Хакер" е актуална за деца над 8 години и възрастни.

Стаята "Египет" пресъздава мистичната атмосфера на фараоните и техните тайни. Отборът се превръща в екип изследователи, който среща множество препятствия, странни следи, попада на капани, които трябва да предугади и да избегне.

За да се разгадаят замислите на Хакера-разрушител, изобщо не е необходимо в отбора да има програмист или друг компютърен спец - всичко може да стане само с наблюдателност, логическа мисъл и работа в екип.

Двете ескейп стаи в хотел Лъки Банско работят от 15 до 22 часа, но при предварителна заявка, отбори могат да играят и в по-ранни часове. Поради наплива, е добре да се запази час отрано - ако е за уикенд, поне седмица-две преди това.

Запазването става по три начина - чрез системата за резервации на сайта, чрез имейл или телефон. За игрите в двете ескейп стаи трябва да сте в чакалнята 15 минути преди началния час, за да получите инструктаж, да си зададете въпросите, да ползвате сервизните помещения.

Клиентите за нас

Беше чудесно приключение! Ние пътуваме много, но досега не сме имали богат опит в бягствата! Благодарение на стаите за бягство в Лъки Банско, всъщност обмисляме да го започнем като хоби!

Тео и Соня

Излязохме за 35 минути! Изключителен адреналин! Специални благодарности на организаторите, декорите и обстановката бяха страхотни!

Декови

Всъщност в стаите има голяма доза анализиране и хитрост. Всяко от приключенията се усеща уникално и имах чувството, че ги играя различно. Не мога да преценя коя стая ми е любимата, но много ми допаднаха определени части и от двете. За съжаление, не мога да ги опиша, без да разкрия част от изненадите (съжалявам!). :)

Ф. Рос

  Здравейте, преди 4 дни бяхме гости на Ескейп стаите Ви и успяхме да надхитрим стаята на Хакера. Не можем да не споделим, че играта беше трудничка, вдигна ни адреналина, бяхме притиснати от времето и трябва да мислим доста ловко. Е, успяхме да победим стаята и да си изкараме повече от прекрасно. Един различен начин да прекараш един час със семейството. Браво на екипа!

Триото

Социални мрежи

Упътване до тук

Банско, Кир Благо Тодев 10
Апартхотел Лъки Банско

N 41° 50.534'
E 023° 29.092 862

Упътване за шофьори

Този уебсайт използва бисквитки за да осигури на потребителите най-доброто обслужване!

Приемам