Шоу без край
Забавлението в нашумелите ескейп стаи у нас вече не е просто хит, то се превръща в мания. Напливът е огромен, желаещите са от най-разнообразни възрасти и с най-разнообразни професии.
Мълвата за увлекателните екшъни върви като лавина, хората научават и искат да изпитат изживяванията. В играта се включват приятели, семейства, колеги. Вече има и нещо като "професионални отбори" за ескейп игри, които всеки уикенд обикалят по ескейп стаи из страната, защото всяка стая е с различен сюжет.
Хора от по-големи фирми пък коментират, че компаниите им стават "абонати" на различни ескейп стаи, докато през игрите минат всички екипи за тиймбилдинг.
Принципът на ескейп игрите е отбор, който е до пет или шест човека, да бъде заключен в ескейп стаята и да се опита за един час да намери начин да избяга.
Екипът ще попадне на множество загадки, препятствия, мистерии, ще се търсят и откриват предмети, често има и появяващи се изненади. Трябва да се открият следите, насочващи към вярното решение на всяка загадка и да се разшифрова значението им. Може да има и директни подсказвания.
Цялото това "следотърсачество" не е на лаптопите, всичко се случва съвсем реално. Отборът участва на живо и действията, и решенията са общи. Специални умения не са нужни, трябва наблюдателност, усет за пространството и времето, логическо мислене, бърза реакция.
Да се постигне всичко това в комплекс от един състезател, особено когато "часовникът цъка", е трудно, затова се играе на отбори и е особено важно умението да се работи в екип.
Сюжетите е ескейп стаите навсякъде са различни и могат да бъдат всякакви - приключенски, криминални, от настоящето, от минали епохи, от бъдещето. А перипетиите се случват в обстановка, напълно реалистична за епохата и времето, което усилва художественото въздействие и изживяванията.
При всичко това на практика сюжетите са безкрайни, защото историите се черпят от книги, филми, митове, легенди, а стаите периодично се обновяват с нова история.
Сплотяване и тест на качествата
Освен че предлагат най-разнообразни сюжети, различните ескейп стаи се различават и по своя характер, и съответно възрастова насоченост. Някои организатори включват и "страшнички" перипетии, при което се допускат играчи над 14 години.
Други залагат повече на забавните елементи и стаите са подходящи дори за малки деца. В апартхотел Лъки Банско например едната от двете ескейп стаи - "Египет", с възрастните могат да играят и деца над 6 години, а другата - "Хакер" е за деца над 8 години и възрастни.
Трябва да се каже обаче, че в стаите със загадки всъщност няма нищо страшно, опасно и т.н. Това е само увлекателна игра. Освен това отборът е наблюдаван чрез камери и по всяко време играч или целият тим може да напусне - ако някой пожелае, стаята ще бъде отворена веднага и той ще излезе.
Реално обаче това са много редки случаи - когато някой от играчите не се е съобразил с предупрежденията, че например при клаустрофобия не бива да се влиза в ескейп стаите.
Самата игра е увлекателна, защото пренася играчите в свят, различен от всекидневието им, те изживяват история като във филм, в който участват самите те.
Забавният момент за самия тим се усилва и от някои неочаквани и дори куриозни реакции на отделните играчи. Такива реакции има често в състезателната треска и оставят весели и незабравими спомени.
Освен че са с развлекателен характер, пъзел стаите определено сплотяват хората. Това става по съвсем естествен начин в общата игра, общите перипетии, общото търсене на решения.
Това е полезно както за семействата и приятелите, така и за фирмените екипи - неслучайно стаите със загадки са популярни и сред компаниите за тиймбилдинг.
Това е и своеобразен тест за качествата - често в напрегнатите ситуации някои играчи проявяват заложби, за които в рутинното ежедневие не се проявяват и за които никой не е предполагал.
Да избягаш от Интернет
Голямата занимателност на перипетиите в различните ескейп стаи, или както още ги наричат "пъзел стаи" и "стаи със загадки", сама по себе си обяснява големия интерес. Психолозите обаче намират и още едно обяснение. То е свързано с така наречената "дигиталната детоксикация".
Става дума за пренасищане от Интернет, социалните мрежи, онлайн комуникацията и потребност да се откъснеш от технологиите.
Тази теория е доста популярна в САЩ и Великобритания, но вече е разпространена и по света, правят се специални проучвания за "заробването" на съвременния човек от технологиите.
Оказва се, че в САЩ 61% от хората се смятат за зависими от интернет. Една трето от свободното им време отивало в Мрежата, а половината предпочитали общуването през компютъра пред живия контакт.
Има данни в тази насока и в световен мащаб. 67% от хората със смартфони постоянно ги проверявали, даже когато не вибрират. Средностатистическият служител покрай пряката си работа "надничал" средно в 40 сайта дневно. Огромна част от хората пък заспивали нощем с лаптопа, да речем.
Впрочем и без проценти можем да се съгласим с въпросната зависимост - достатъчно е да се огледаме и да видим колко хора са "забили нос" в телефоните, докато са седнали един до друг или вървят по улицата.
Според психолозите тази зависимост, даже и да не е напълно осъзната като проблем, създава напрежение, неудовлетвореност, дискомфорт. Защото по този начин човек влиза в затворен кръг на еднотипни контакти и информация, които не са задълбочени и го "отказват да мисли".
Точно на обратния полюс са приключенията в разнообразните ескейп стаи. Според психолозите, стаите със загадки се явяват нов, свеж отдушник на неудовлетворението. В стаите е интересно, общуването е реално, хората участват заедно в реални действия, заедно мислят, преживяват, решават и се забавляват.
Така че може би наистина бягството за 1 час от стаите е и бягство от Интернет.
Ескейп стаи - поява и развитие по света, и у нас
Има известен "спор" откъде са тръгнали първите такива стаи с приключения. Според някои сведения, те започват от Япония през 2007 година. Според други, стаите със загадки водят началото си от САЩ и са започнали през 2006-а.
Има и различни твърдения за първия сюжет - вдъхновен от компютърна игра от 1980 година или директно от криминалните романи на Агата Кристи.
В крайна сметка обаче дали е тръгнало от Япония или от САЩ, дали през 2006-а, или през 2007-а, за масовия потребител едва ли има голямо значение. Важното е, че този вид екшъни бързо стават популярни и светът бързо се напълва с ескейп стаи.
По обобщени данни, стаите със загадки в края на 2015 година са били повече от 2800, като основно са се разпространявали в САЩ и Азия. С бързото им навлизане в Европа и Австралия, броят им вероятно днес никой не може да уточни.
Освен че пъзел стаите се разпространяват главоломно, въз основа на тях започват да се правят различни масови игри - безплатен фестивал, лунапаркове с елементи на ескейп стаи, риалити шоу, чиито зрители са стотици хиляди. У нас първата такава стая е създадена през 2014 година, сега вече са стотици.
Характерно за стаите със загадки е, че участниците нямат право да разказват публично подробности от сюжета, за което подписват декларация. Това е разбираемо, защото ако приключенията се разпространят в подробности, ще се изгуби загадъчността и интереса.
Децата, разбира се, трябва да са с придружител, самостоятелно могат да участват деца над 12 години. За участие в игрите на ескейп стаите се прави предварителна регистрация, която, особено ако е за уикенд, е добре да бъде поне седмица-две отнапред, защото напливът е голям. Трябва също така да се отиде 15 минути преди играта, за да се получи инструктаж и разяснения по евентуалните въпроси.