Игри на ума - как се появяват Ескейп стаите
Историята на стаите със загадки също крие загадка
Днес разнообразните игри в ескейп стаи са сред най-актуалните и масови в развлекателния бизнес. Хиляди и хиляди ескейп стаи по цял свят, които периодично се обновяват с различни сюжети, правят се и нови.
В края на 2015-а по света е имало близо 3000 стаи, като от тогава насам се увеличават лавинообразно. По това време те започват да се появяват и в България, като миналата година у нас стаите вече са били близо 100.
За логическите игри в ескейп стаи има и специализирани сайтове за класации, защото игрите в тези стаи със загадки са като мания. Даже се организират фестивали и риалити със стотици хиляди зрители.
На този фон е интересно, че появата на стаите със загадки е... загадка. Дори специалистите не са единодушни - дали първоначалните игри в ескейп стаи са създадени в САЩ, или в Япония.
Различни версии за появата на ескейп стаите
Едната версия е, че ескейп стаите се зараждат през 2006 година в Силиконовата долина. Създали ги студенти програмисти, които се сетили, че могат да използват видео игрите "в жив вариант", което ще е по-вълнуващ екшан. За основа ползвали сюжети на Агата Кристи.
Две години по-късно в Япония била създадена нарочна компания "Игра за бягство", която бързо се разраснала в цяла Азия и даже навлязла в Щатите. Друга версия твърди, че първите игри в ескейп стаи са създадени в Япония през 2007 година, като ги измислила издателска компания, достатъчно богата на литературни сюжети.
Така или иначе, логическите игри в ескейп стаи бързо завладяват света. Принципът им е отбор от двама до шест играчи да бъде заключен в една стая и да има 60 минути да намери начин да излезе. През този един час играчите заедно ще търсят следи, ще преодоляват препятствия, ще решават загадки, докато подредят пъзела от верни решения и излязат, или не успеят.
Ескейп стаите - и екшън, и мозъчна атака
Според специалистите една от основните причини ескейп стаите бързо да станат много популярни е, че в тях има приключение, екшън, и едновременно с това се предизвиква интелекта.
При разнообразните игри в ескейп стаи играчите от отбора трябва заедно да извършат поредица реални действия. В някои от тях те са взаимно зависими в съвсем прекия смисъл - например някой със завързани очи да бъде насочван от другите, или от изпълнението на задачата му да зависи какво ще правят останалите и т.н.
Пъзелът от следи и загадки пък предизвиква отбора за мозъчни атаки за всяко правилно решение. Може да му се наложи да се справя с логически решения, езиковедски, математически и т.н.
Тук трябва да се каже, че за решенията не се налагат специализирани познания, както и при препятствията не трябват сила или специални умения. Изисква се наблюдателност, логическо мислене, бързи реакции при изненадите и дух за работа в екип.
Бизнесът бързо разбира, че разнообразните игри в ескейп стаи могат да се използват за тиймбилдинг - членовете на екипите да се сближат в неформална напрегната игрова ситуация.
Нещо повече - в такива нерутинни напрегнати ситуации членовете на екипа често проявяват неподозирани качества, които могат да се използват и на работа. Така огромни като числен състав компании с офиси по цял свят стават "абонати" за различните игри в ескейп стаи.
Разбира се, самите игри в ескейп стаи са много занимателни и привличат отбори, съставени по най-различен начин - семейства, роднини, приятели, младежи и възрастни. Така участниците са от най-различни обществени групи, професии, възрасти.
Технически екипи на ескейп стаи коментират, че някои по-емоционални играчи на моменти се вживяват съвсем на сериозно, но това после усилва занимателния момент - когато отборът започне да си спомня и коментира реакциите в екипа- доста смях пада!
Безкрайното забавление с игри в ескейп стаи
Разнообразието на игри в ескейп стаи е толкова голямо, че на практика е безкрайно. Още повече, че всяка стая след време въвежда нов сюжет. Сюжетите се развиват не само на база романи, но и на филми, легенди, митове, електронни игри.
Те могат да са приключенски, криминални, детективски и от най-различни епохи - далечно или близко минало, настояще, бъдеще. Характерно за ескейп стаите е, че според сюжета се пресъздава съвсем автентична обстановка, която се подсилва с аудио визуални ефекти, ангажират се всички сетива.
Загадките в ескейп стаите
Самите загадки могат да са свързани с предмети и движение, с цветове, светлина, да са електронни и т.н. - изненадите са многобройни. Връзката между тях може да е линейна - решението на една задава условието на следващата.
При успоредната връзка решението на различни загадки разкриват части от условията и решението на възловата. Най-често срещаният вариант е линейна връзка с елементи на успоредна.
Така пъзелите биват физически - свързани с действия, и мисловни - решаване на логически задачи. Първият вид е свързан например с намиране на предмети на неочаквани или труднодостъпни места. Отключването на ключалки и катинари е доста разпространено, а изненадите са многобройни - например отключване с почукване.
Загадката може да е съобщение чрез код, да е скрита в текст, в който трябва "да се хване" пасаж, свързан с темата на стаята, съобщение, което "проговаря" на ултравиолетова светлина и много други.
Макар и игра, ескейп стаите не са много лесни - успеваемостта на отборите в различните стаи пъзели варира от 30 до 50 %. Има възможност техническият екип на стаята, който на камери постоянно наблюдава играчите, в даден момент да подскаже, но това не е принцип.
Обикновено отборите, увлечени в играта, до последния момент се борят за победа. Изключително рядко се случва някой да се откаже предварително. Тогава техническият екип му отваря стаята, а отборът решава дали да продължи.
Ескейп стаите "Хакер" и "Египет" - хит в Банско през зимата
Ескейп стаите Хакер и Египет още от първия си сезон станаха хит в международно известния курорт Банско. Двете стаи отвориха врати през януари 2017 година в луксозния хотел Лъки Банско и веднага привлякоха многобройни посетители - семейства, младежи, по-възрастни компании.
Стаите работят от януари до март и тази зима бяха постоянно ангажирани. Особеното при тях е, че са подходящи и за по-малки деца, придружавани, разбира се, от възрастни. Отборите и в двете стаи са от двама до шест човека, като шестият участва безплатно.
Стая “Египет” е направена така, че да е интересна и за деца от 6 до 12-годишна възраст, с което е първата у нас с такава насоченост. Малките се включват в отбори с родителите или с близки, а на изхода ги чака нова изненада - за тях има награда. Стаята "Хакер" е актуална за деца над 8 години и възрастни.
Стаята "Египет" пресъздава мистичната атмосфера на фараоните и техните тайни. Отборът се превръща в екип изследователи, който среща множество препятствия, странни следи, попада на капани, които трябва да предугади и да избегне.
За да се разгадаят замислите на Хакера-разрушител, изобщо не е необходимо в отбора да има програмист или друг компютърен спец - всичко може да стане само с наблюдателност, логическа мисъл и работа в екип.
Двете ескейп стаи в хотел Лъки Банско работят от 15 до 22 часа, но при предварителна заявка, отбори могат да играят и в по-ранни часове. Поради наплива, е добре да се запази час отрано - ако е за уикенд, поне седмица-две преди това.
Запазването става по три начина - чрез системата за резервации на сайта, чрез имейл или телефон. За игрите в двете ескейп стаи трябва да сте в чакалнята 15 минути преди началния час, за да получите инструктаж, да си зададете въпросите, да ползвате сервизните помещения.